BESTÄLLNING
För att beställa varor från Nordiska Hem måste du
fyllt 18 år. Beställning i annans namn får ej göras utan
dennes medgivande. Detta polisanmäls och IP-numret från den dator där
beställningen görs, loggas och lämnas till polisen i samband med en
polisanmälan.
Alla beställningar som görs på nordiskahem.se är
bindande. Avtalet är mellan köparen och Nordiska Hem Lifestyle AB. Reglerna i
konsumentköplagen och distansavtalslagen blir gällande på köp gjorda i
nätbutiken, då köparen är konsument. Avtalet om beställning ingås då Nordiska
Hem skickat en bekräftelse på att beställningen accepterats via e-post efter
det att du lagt ordern och slutfört kortbetalning alt. genomgått godkänd
kreditprövning om du betalar mot faktura.
Prisvillkor
Priserna är i svenska kronor och inkluderar
gällande moms, fn. 25%. Vi reserverar oss för eventuella prisändringar på
grund av ändrad moms eller onormalt stora förändringar i inköpspriser. Vi
reserverar oss för eventuella felaktiga priser pga. t.ex. tryckfel.
Leverans
Hämta i butiken
Du är alltid välkommen att hämta beställda varor
själv i butiken.
Leverans
hem till dig
Leverans av varor ordnar vi så snart vi hinner,
om inget annat är överenskommet.
Vi har 2 kategorier av leveranstider.
1.
LAGER =Lagervaror finns hemma för leverans
mellan 3-6 dagar, eller att hämta i butik.
2.
BESTÄLLNINGVARA= Specialbeställning, beställs från våra
leverantörer och tillverkas åt dig =EJ ÖPPET eller RETURRÄTT, om inte detta
har överenskommits med oss vid beställningen. Leveranstiden för dessa varor
varierar mellan 1-12 veckor. Vid beställningsvara meddelar vi dig
leveransvecka så snart vår beställning hos leverantör bekräftats.
Observera
att det kan ta upp till två veckor innan vi får svar från vissa utländska leverantörer.
Vid leveransförseningar, hör vi av oss till dig. För aktuell leveranstid,
kontakta oss på tel: 08-753 33 50 eller på order@nordiskahem.se
BETALNINGSVILLKOR
Här hittar du våra villkor via KLARNA
https://klarna.com/sv/villkor
Kortbetalning via KLARNA
Du har möjlighet att betala direkt när du handlar
med kort. Vi accepterar VISA, Mastercard samt Eurocard. Vi tar hand om din
order då vi mottagit information om betalning. Vi samarbetar med Klarna (som uppfyller kraven för PCI-DSS) för att garantera
dig 100% trygghet. Nordiska
Hem Lifestyle lagrar inga uppgifter om kortnummer. Pengarna dras från kontot
när ni du gjort beställningen. Ingen extra avgift tas ut när du beställer med
kort. Alla transaktioner genomförs enligt den nya säkerhetsstandarden
3D-Secure. Vid genomförande av kortbetalning reserveras köpesumman på ditt
kort/bankkonto.
Faktura
Privatpersoner/företag
Fakturering sker via klarna alternativt av butiken om detta överenskommits med oss.
Villkoren finns på Klarna.se. Nordiska Hem - äger varan tills
dess att full betalning erlagts. Om betalningen uteblir tillkommer en
påminnelseavgift på 50kr samt en dröjsmålsränta om 25,50% .
Handpenning
Vid handpenning i butik, betalas alltid 30-50 % av
ordervärdet vid beställning om inget annat avtalats.
Avbetalningsköp
Avbetalningsköp kan efter kreditprövning lämnas
genom RESURS och gäller den fysiska butiken. Webbutiken använder sig av Klarnas avbetalningsköp
där du som kund kan bestämma om du vill betala av fakturan på 3, 6, 12 eller
24 månader. Läs mer på Klarna.se.
Företag
Vi kan även efter kreditprövning fakturera
företag. Vänligen kontakta butiken för mer info på Tel: 08-753 33 50 eller på
mail : order@nordiskahem.se
FRAKTVILLKOR
Speditör
Vi använder oss av Egen bil, Posten eller DHL för
leverans av alla våra produkter
Beroende på storleken på din beställning sker
leveransen med posten eller DHL. Mindre försändelser skickas till Posten
eller närmaste DHL Servicepoint vid dig och större försändelser med DHL.
Leveransen med DHL sker till dörren (porten), om man vill ha hempaket. Om man
istället vill ha inbärning (gäller endast inom Storstockholm), då tillkommer det en avgift på 500kr.
Glöm inte att ange mobilnummer som
fraktbolag/Posten/DHL Servicepoint kan nå dig på så att de kan ringa eller
smsavisera när leverans sker.
Tyvärr föraviserar inte alltid speditionsfirman
sin ankomst. Det kan hända att ni inte finns på plats just när de kommer (de
kommer oftast dagtid, dvs. kontorstid) och ni får därför hämta er beställda
vara på speditionsfirmans utlämningscentral eller begära en ny leveranstid.
Alla våra försändelser är försäkrade och vi står för risken fram till att du
tar emot varan.
Leveransproblem (leveransförseningar eller
produkt som är slut hos leverantör) som vi känner till, får du information om
ifall du lämnat en e-postadress eller tel.nr. där vi kan kontakta dig. Om vi
inte kan leverera inom maximal leveranstid, informeras ni direkt om
anledningen till förseningen samt den nya leveranstiden. Ni har då som kund
rätt att häva köpet utan kostnad om ni inte accepterar förseningen förutom om det är specialbyggda produkter som anpassats för dig. t.ex möbler.
Leverans sker endast inom Sverige. Kontakta oss
för andra länder. Vi arbetar alltid för att din beställning ska levereras
till dig så snabbt som möjligt, men reserverar oss för de eventuella dröjsmål
som ligger utanför vår kontroll Nordiska Hem ansvarar för varorna tills dess
att de levererats till dig. I de fall varorna inte tas emot av köparen vid
leveranstillfället övergår risken till köparen. Köparen står även för risken
vid eventuell retur till Nordiska Hem. Kontakta oss om ang. information om
hur ni ska returnera en vara via mail eller telefon.
Posten/DHL Servicepoints utlämningsställe
Mindre leveranser (kortare än 1,5 m och lättare
än 20 kg) skickas som postpaket för avhämtning på ditt närmaste
utlämningsställe. Paket aviseras och ligger kvar på ditt uthämtningsställe i
två veckor. Eventuella paket som inte hämtas ut, debiteras för frakt och
hanteringskostnader samt en avgift på 300kr från Nordiska Hem. För
större paket eller pall tillkommer en avgift på 600kr från Nordiska Hem.
Fraktfritt över 1 500 kr
Dock kan det tillkomma en frakt för stora varor.
Vi meddelar i så fall detta.
Frakt, inom landet, tillkommer med:
50-300 kr på order under 1 500 kr
Observera att vissa kampanjer, reavaror samt
erbjudanden ej innefattas av fri frakt.
Normal fraktavgift meddelas av oss och debiteras
i dessa fall.
Returfrakt betalas av köparen.
GARANTI OCH REKLAMATION
Garanti
Vi har två års garanti på alla lampor och möbler
vid fel som uppstått vid tillverkning. Garantin täcker funktions, material-
samt fabrikationsfel. Garanti tiden är 2 år räknad från köparens mottagande
av produkten. För fel som uppstår under garantitiden, åligger det köparen att
omgående och senast inom en vecka från det att felet uppstått, reklamera
felet till Nordiska hem. Om så inte sker, förlorar köparen sin rätt att
åberopa garantin.
Ångerrätt
Du har ångerrätt inom 14 dagar efter mottagandet
av leverans enl. distansavtals- och hemförsäljningslagen. Detta innebär att
du har rätt att returnera en vara och få köpeskillingen (med avdrag för fraktkostnad tur och retur)
åter om du inom 14 dagar efter att du mottagit varan meddelar oss om att du
vill utnyttja ångerrätten. Enligt nämnda lag gäller också att varan ska
återlämnas i oförändrat skick, dvs oanvänd och i originalförpackning.
Faktura/följesedel samt information om hur återbetalning skall ske ska
bifogas vid returen. Köpeskillingen återbetalas snarast, 3-6 bankdagar
och senast inom 30 dagar efter att Nordiska Hem mottagit den returnerade
varan. Återbetalning sker via bankkonto eller bankgiro. Kunden
förpliktigar sig att själv stå för returfrakten till Nordiska Hem, Golfvägen
1, 18231 Danderyd.
Ångerrätten gäller inte fullt ut om varan är
specialtillverkad eller på annat sätt anpassad till just dig, till exempel en
möbel i ett specifikt träslag, tyg och färg. Dessa varor har specialtillverkats
efter lagd order och ingår inte i ånger- och bytesrätten. Ångerrätten gäller
heller inte fullt ut vid specialbeställda varor, dvs varor med leveranstid
längre än två veckor. Ångerrätt gäller ej heller på tapeter och tyger då de
är av olika färgbad. Kontakta oss för frågor och överenskommelser gällande
detta.
Returer
ska skickas till Nordiska Hem, Golfvägen 1, 18231 Danderyd. Innan produkten
skickas skall ni alltid kontakta oss för ett godkännande och en anledning
till returen.
Antingen
genom epost till: order@nordiskahem.se eller tel: 08-7533350 .
Fri ånger/returrätt gäller inte rabatterade
produkter, om inte annat överenskommits ned oss.
Reklamation
Vid synlig skada eller felaktig vara, eller om vi
sänt fel vara, ska reklamation ske inom sju dagar från det att konsumenten
mottagit varan och upptäckt felet eller borde ha upptäckt felet. Konsumenten skall själv anmäla skadan
till transportbolaget inom sju dagar annars förlorar kunden rätt till ny
ersatt vara. Skada som inte är synlig vid mottagandet skall anmälas till
transportbolaget inom sju dagar efter mottagande av varan. Konsumenten skall
också anmäla synlig skada och icke synlig skada till Nordiska Hem inom sju
dagar. Reklamation som sker inom 60 dagar, anses falla inom skälig tid enligt
lag. Enligt lag har Nordiska Hem tre försök på sig att laga produkten innan du
får en ny vara eller pengarna tillbaka. Men kontakta oss för att vi
tillsammans skall hitta en bra lösning på skadan. Du har tre års reklamationsrätt
enligt konsumentköplagen och vi förutsätter att alla skötselråd följts och
normal aktsamhet iakttagits.
Vänligen maila till: order@nordiskhem.se eller ring
08-753 33 50 för att förklara anledningen till reklamationen. Produkten ska
sedan skickas till Nordiska Hem, Golfvägen 1, 182 31 Danderyd.
Transportskador
Om varan skulle vara skadad vid leverans, ber vi
dig att inte ta emot den. Be speditionsfirman att skicka tillbaka varan. Om
emballaget har en liten skada, notera detta på det kvitto som du skriver på.
Om du skulle se att varan är skadad när du packar upp den, vänlig kontakta
oss inom sju dagar från mottagandet av varan så att vi kan lösa det på ett
effektivt sätt. Ha fraktsedelsnumret tillgängligt. Alla varor är försäkrade
mot skador, stöld samt förlust.
Integritetspolicy
Genomförd beställning innebär att du samtycker
till att namn och personnummer alternativt organisationsnummer registreras i
vårt kundregister. Vi behandlar dina personuppgifter med försiktighet och
garanterar, i enlighet med Personuppgiftslagen (PUL 1998:204), att dina
uppgifter endast används av Nordiska Hem Lifestyle AB. Enligt
Personuppgiftslagen har du rätt att få den information som vi har registrerat
om dig.
Om den är felaktig, ofullständig eller
irrelevant, kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort.
Kontakta i så fall oss på order@nordiskahem.se
Tryckfel
Vi reserverar oss för eventuella tryckfel,
brister i information samt felaktiga specifikationer på vår hemsida. Detta
gäller även bilderna, som i vissa fall har illustrativt syfte. Färgen på
bilderna på hemsidan återger inte alltid exakt produktens verkliga utseende.
Färgen beror på vilken bildskärm du har på din dator samt dess inställningar.
Force majeure
I händelse av krig, naturkatastrof,
stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser
från underleverantörer, fördyrande omständigheter, samt därmed jämförbar
händelse utanför vår kontroll, vilken ej skäligen kunnat förutses samt
påverkar ingångna avtal och utfästelser från Nordiska Hem sida, som gör att Nordiska
Hem inte kan hålla nämnda avtal/utfästelse, utgör grund till att Nordiska Hem
befrias från sina förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.
Sekretesspolicy
Dina personuppgifter hanteras med största respekt
och kommer inte att lämnas ut till tredje part. När du lägger en beställning
hos oss godkänner du att vi använder och lagrar dina uppgifter för att
fullfölja våra åtaganden gentemot dig.
Vi reserverar oss för eventuella tryckfel och
prisförändringar!
KONTAKTA OSS NORDISKA HEM LIFESTYLE AB
GOLFVÄGEN 1
18231 DANDERYD
ORG.NR. 556671-9950
08-7533350
INFO@NORDISKAHEM.SE |