Våra Gällande villkor för beställning, köp och leverans från oss.

BESTÄLLNING 

För att beställa varor från Nordiska Hem måste du fyllt 18 år. Beställning i annans namn får ej göras utan dennes medgivande. Detta polisanmäls och IP-numret från den dator där beställningen görs, loggas och lämnas till polisen i samband med en polisanmälan.

 Alla beställningar som görs på nordiskahem.se är bindande. Avtalet är mellan köparen och Nordiska Hem Lifestyle AB. Reglerna i konsumentköplagen och distansavtalslagen blir gällande på köp gjorda i nätbutiken, då köparen är konsument. Avtalet om beställning ingås då Nordiska Hem skickat en bekräftelse på att beställningen accepterats via e-post efter det att du lagt ordern och slutfört kortbetalning alt. genomgått godkänd kreditprövning om du betalar mot faktura. 

Prisvillkor

Priserna är i svenska kronor och inkluderar gällande moms, fn. 25%. Vi reserverar oss för eventuella prisändringar på grund av ändrad moms eller onormalt stora förändringar i inköpspriser. Vi reserverar oss för eventuella felaktiga priser pga. t.ex. tryckfel.

Leverans

Hämta i butiken

Du är alltid välkommen att hämta beställda varor själv i butiken.

Leverans hem till dig

Leverans av varor ordnar vi så snart vi hinner, om inget annat är överenskommet.

Vi har 2 kategorier av leveranstider.

1.              LAGER =Lagervaror finns hemma för leverans mellan 3-6 dagar, eller att hämta i butik.

2.                 BESTÄLLNINGVARA= Specialbeställning, beställs från våra leverantörer och tillverkas åt dig =EJ ÖPPET eller RETURRÄTT, om inte detta har överenskommits med oss vid beställningen. Leveranstiden för dessa varor varierar mellan 1-12 veckor. Vid beställningsvara meddelar vi dig leveransvecka så snart vår beställning hos leverantör bekräftats.

Observera att det kan ta upp till två veckor innan vi får svar från vissa utländska leverantörer. Vid leveransförseningar, hör vi av oss till dig. För aktuell leveranstid, kontakta oss på tel: 08-753 33 50 eller på order@nordiskahem.se

 

 

BETALNINGSVILLKOR

 

Här hittar du våra villkor via KLARNA

https://klarna.com/sv/villkor

 

Kortbetalning via KLARNA

Du har möjlighet att betala direkt när du handlar med kort. Vi accepterar VISA, Mastercard samt Eurocard. Vi tar hand om din order då vi mottagit information om betalning. Vi samarbetar med Klarna (som uppfyller kraven för PCI-DSS) för att garantera dig 100% trygghet. Nordiska Hem Lifestyle lagrar inga uppgifter om kortnummer. Pengarna dras från kontot när ni du gjort beställningen. Ingen extra avgift tas ut när du beställer med kort. Alla transaktioner genomförs enligt den nya säkerhetsstandarden 3D-Secure. Vid genomförande av kortbetalning reserveras köpesumman på ditt kort/bankkonto. 

Faktura

Privatpersoner/företag 

Fakturering sker via klarna alternativt av butiken om detta överenskommits med oss.

Villkoren finns på Klarna.se. Nordiska Hem - äger varan tills dess att full betalning erlagts. Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift på 50kr samt en dröjsmålsränta om 25,50% . 

Handpenning

Vid handpenning i butik, betalas alltid 30-50 % av ordervärdet vid beställning om inget annat avtalats. 

Avbetalningsköp

Avbetalningsköp kan efter kreditprövning lämnas genom RESURS och gäller den fysiska butiken. Webbutiken använder sig av Klarnas avbetalningsköp där du som kund kan bestämma om du vill betala av fakturan på 3, 6, 12 eller 24 månader. Läs mer på Klarna.se.

Företag

Vi kan även efter kreditprövning fakturera företag. Vänligen kontakta butiken för mer info på Tel: 08-753 33 50 eller på mail : order@nordiskahem.se

  

FRAKTVILLKOR

Speditör

Vi använder oss av Egen bil, Posten eller DHL för leverans av alla våra produkter

Beroende på storleken på din beställning sker leveransen med posten eller DHL. Mindre försändelser skickas till Posten eller närmaste DHL Servicepoint vid dig och större försändelser med DHL. Leveransen med DHL sker till dörren (porten), om man vill ha hempaket. Om man istället vill ha inbärning (gäller endast inom Storstockholm),  då tillkommer det en avgift på 500kr. 

Glöm inte att ange mobilnummer som fraktbolag/Posten/DHL Servicepoint kan nå dig på så att de kan ringa eller smsavisera när leverans sker.

Tyvärr föraviserar inte alltid speditionsfirman sin ankomst. Det kan hända att ni inte finns på plats just när de kommer (de kommer oftast dagtid, dvs. kontorstid) och ni får därför hämta er beställda vara på speditionsfirmans utlämningscentral eller begära en ny leveranstid. Alla våra försändelser är försäkrade och vi står för risken fram till att du tar emot varan. 

Leveransproblem (leveransförseningar eller produkt som är slut hos leverantör) som vi känner till, får du information om ifall du lämnat en e-postadress eller tel.nr. där vi kan kontakta dig. Om vi inte kan leverera inom maximal leveranstid, informeras ni direkt om anledningen till förseningen samt den nya leveranstiden. Ni har då som kund rätt att häva köpet utan kostnad om ni inte accepterar förseningen förutom om det är specialbyggda produkter som anpassats för dig. t.ex möbler.

Leverans sker endast inom Sverige. Kontakta oss för andra länder. Vi arbetar alltid för att din beställning ska levereras till dig så snabbt som möjligt, men reserverar oss för de eventuella dröjsmål som ligger utanför vår kontroll Nordiska Hem ansvarar för varorna tills dess att de levererats till dig. I de fall varorna inte tas emot av köparen vid leveranstillfället övergår risken till köparen. Köparen står även för risken vid eventuell retur till Nordiska Hem. Kontakta oss om ang. information om hur ni ska returnera en vara via mail eller telefon. 

Posten/DHL Servicepoints utlämningsställe

Mindre leveranser (kortare än 1,5 m och lättare än 20 kg) skickas som postpaket för avhämtning på ditt närmaste utlämningsställe. Paket aviseras och ligger kvar på ditt uthämtningsställe i två veckor. Eventuella paket som inte hämtas ut, debiteras för frakt och hanteringskostnader samt en avgift på 300kr från Nordiska Hem. För större paket eller pall tillkommer en avgift på 600kr från Nordiska Hem. 

Fraktfritt över 1 500 kr

Dock kan det tillkomma en frakt för stora varor. Vi meddelar i så fall detta.

Frakt, inom landet, tillkommer med:

50-300 kr på order under 1 500 kr

Observera att vissa kampanjer, reavaror samt erbjudanden ej innefattas av fri frakt.

Normal fraktavgift meddelas av oss och debiteras i dessa fall. 

Returfrakt betalas av köparen.

 

GARANTI OCH REKLAMATION

 

Garanti

Vi har två års garanti på alla lampor och möbler vid fel som uppstått vid tillverkning. Garantin täcker funktions, material- samt fabrikationsfel. Garanti tiden är 2 år räknad från köparens mottagande av produkten. För fel som uppstår under garantitiden, åligger det köparen att omgående och senast inom en vecka från det att felet uppstått, reklamera felet till Nordiska hem. Om så inte sker, förlorar köparen sin rätt att åberopa garantin.

 

Ångerrätt

Du har ångerrätt inom 14 dagar efter mottagandet av leverans enl. distansavtals- och hemförsäljningslagen. Detta innebär att du har rätt att returnera en vara och få köpeskillingen (med avdrag för fraktkostnad tur och retur) åter om du inom 14 dagar efter att du mottagit varan meddelar oss om att du vill utnyttja ångerrätten. Enligt nämnda lag gäller också att varan ska återlämnas i oförändrat skick, dvs oanvänd och i originalförpackning. Faktura/följesedel samt information om hur återbetalning skall ske ska bifogas vid returen. Köpeskillingen återbetalas snarast, 3-6 bankdagar och senast inom 30 dagar efter att Nordiska Hem mottagit den returnerade varan. Återbetalning sker via bankkonto eller bankgiro. Kunden förpliktigar sig att själv stå för returfrakten till Nordiska Hem, Golfvägen 1, 18231 Danderyd.

 

Ångerrätten gäller inte fullt ut om varan är specialtillverkad eller på annat sätt anpassad till just dig, till exempel en möbel i ett specifikt träslag, tyg och färg. Dessa varor har specialtillverkats efter lagd order och ingår inte i ånger- och bytesrätten. Ångerrätten gäller heller inte fullt ut vid specialbeställda varor, dvs varor med leveranstid längre än två veckor. Ångerrätt gäller ej heller på tapeter och tyger då de är av olika färgbad. Kontakta oss för frågor och överenskommelser gällande detta.

 

Returer ska skickas till Nordiska Hem, Golfvägen 1, 18231 Danderyd. Innan produkten skickas skall ni alltid kontakta oss för ett godkännande och en anledning till returen.

Antingen genom epost till: order@nordiskahem.se eller tel: 08-7533350 .

 

Fri ånger/returrätt gäller inte rabatterade produkter, om inte annat överenskommits ned oss.

Reklamation

Vid synlig skada eller felaktig vara, eller om vi sänt fel vara, ska reklamation ske inom sju dagar från det att konsumenten mottagit varan och upptäckt felet eller borde ha upptäckt felet. Konsumenten skall själv anmäla skadan till transportbolaget inom sju dagar annars förlorar kunden rätt till ny ersatt vara. Skada som inte är synlig vid mottagandet skall anmälas till transportbolaget inom sju dagar efter mottagande av varan. Konsumenten skall också anmäla synlig skada och icke synlig skada till Nordiska Hem inom sju dagar. Reklamation som sker inom 60 dagar, anses falla inom skälig tid enligt lag. Enligt lag har Nordiska Hem tre försök på sig att laga produkten innan du får en ny vara eller pengarna tillbaka. Men kontakta oss för att vi tillsammans skall hitta en bra lösning på skadan. Du har tre års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen och vi förutsätter att alla skötselråd följts och normal aktsamhet iakttagits.

Vänligen maila till: order@nordiskhem.se eller ring 08-753 33 50 för att förklara anledningen till reklamationen. Produkten ska sedan skickas till Nordiska Hem, Golfvägen 1, 182 31 Danderyd.

 

Transportskador

Om varan skulle vara skadad vid leverans, ber vi dig att inte ta emot den. Be speditionsfirman att skicka tillbaka varan. Om emballaget har en liten skada, notera detta på det kvitto som du skriver på. Om du skulle se att varan är skadad när du packar upp den, vänlig kontakta oss inom sju dagar från mottagandet av varan så att vi kan lösa det på ett effektivt sätt. Ha fraktsedelsnumret tillgängligt. Alla varor är försäkrade mot skador, stöld samt förlust.

 

Integritetspolicy

Genomförd beställning innebär att du samtycker till att namn och personnummer alternativt organisationsnummer registreras i vårt kundregister. Vi behandlar dina personuppgifter med försiktighet och garanterar, i enlighet med Personuppgiftslagen (PUL 1998:204), att dina uppgifter endast används av Nordiska Hem Lifestyle AB. Enligt Personuppgiftslagen har du rätt att få den information som vi har registrerat om dig.

 

Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant, kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta i så fall oss på order@nordiskahem.se

 

Tryckfel

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel, brister i information samt felaktiga specifikationer på vår hemsida. Detta gäller även bilderna, som i vissa fall har illustrativt syfte. Färgen på bilderna på hemsidan återger inte alltid exakt produktens verkliga utseende. Färgen beror på vilken bildskärm du har på din dator samt dess inställningar.

 

Force majeure

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter, samt därmed jämförbar händelse utanför vår kontroll, vilken ej skäligen kunnat förutses samt påverkar ingångna avtal och utfästelser från Nordiska Hem sida, som gör att Nordiska Hem inte kan hålla nämnda avtal/utfästelse, utgör grund till att Nordiska Hem befrias från sina förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.

 

Sekretesspolicy

Dina personuppgifter hanteras med största respekt och kommer inte att lämnas ut till tredje part. När du lägger en beställning hos oss godkänner du att vi använder och lagrar dina uppgifter för att fullfölja våra åtaganden gentemot dig.

 

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel och prisförändringar!

 KONTAKTA OSS

NORDISKA HEM LIFESTYLE AB
GOLFVÄGEN 1
18231 DANDERYD
ORG.NR. 556671-9950
08-7533350
INFO@NORDISKAHEM.SE