Information om Nordiska hem
lifestyles behandling av personuppgifter och Kundens samtycke
Personuppgiftsansvarig
och Dataskyddsombud
Nordiska
hem lifestyle AB, org. nr. 556671-9950, Golfvägen 1, 182 31 Danderyd,08-7533350,
info@nordiskahem.se
Dataskyddsombud:
Peter Erinder, info@nordiskahem.se.
Behandlade
personuppgifter och Nordiska Hems användning
Nordiska Hem lagrar
de personuppgifter Kunden lämnar till Nordiska Hem i samband med att Kunden gör
beställningar av varor och tjänster, innefattande bl.a. namn, adress och andra
kontaktuppgifter. Om Kunden accepterat att vara med i Nordiska Hems kundklubb
lagrar Nordiska Hem även personuppgifter som Kunden indirekt lämnar genom att
använda Nordiska Hems tjänster och erbjudanden, såsom bl.a. köpdata avseende beställda
varor och tjänster och annan information om Kundens köpbeteende.
Nordiska Hem använder
personuppgifterna vid registrering av Kunden som kund, mottagande av
beställning, leverans, fakturering och information samt för marknadsföring i
den utsträckning Kunden inte avböjt marknadsföring. I avseende på medlemmar i
kundklubbenanvänder Nordiska Hem vidare personuppgifterna vid analys av Kundens
köpbeteende och behov (profilering). Profilering innebär i Nordiska Hems fall
att Nordiska Hem samlar data från köp gjorda av Kunden och hur Kunden betett
sig under besöket på någon av Nordiska Hems hemsidor för att analysera Kundens
köpmönster och beteenden.
Personuppgifter
lämnas inte ut till annan part av Nordiska Hem.
Ändamålen
Nordiska Hem använder
Kundens personuppgifter för att administrera beställningar av varor eller
tjänster och för att kunna fullgöra de åtaganden och ta tillvara de rättigheter
som följer av en beställning. Om Kunden accepterat att vara med i Nordiska Hem kundklubb
används uppgifterna även för analys av Kundens köpbeteende och behov i syfte
att kunna anpassa marknadsföringen till Kundens behov och lämnade riktade
erbjudanden till Kunden samt för att kunna utveckla/erbjuda nya tjänster och
produkter. Uppgifterna används även i övrigt för marknadsföring av Nordiska Hem
och dess varor och tjänster.
Lagringstid
Nordiska Hem lagrar
personuppgifter så länge Kunden är kund hos Nordiska Hem och – förutsatt att
Kunden inte begär att personuppgifterna ska tas bort tidigare – under en
tidsperiod om ett (1) år efter Kundens senaste köp. Om Kunden prenumererar på Nordiska
Hems nyhetsbrev sparas personuppgifterna i ett (1) år efter att Kunden
avbeställt prenumerationen, förutsatt att inget köp görs under den tiden.
I den
utsträckning Nordiska Hem enligt lag eller myndighets föreskrift är skyldig att
spara uppgifter under längre tid än vad som anges ovan, sparas uppgifterna i
enlighet därmed.
Rättslig grund
för behandlingen av personuppgifter
Nordiska Hem behandlar
lämnade personuppgifter på den rättsliga grunden att det är nödvändigt för att
uppfylla parternas avtal. Nordiska Hem har vidare rätt att behandla Kundens
adress och övriga kontaktuppgifter för marknadsföringsändamål baserat på en
intresseavvägning, där Nordiska Hem så länge inte Kunden motsatt sig den
behandlingen anser att dess intresse att marknadsföra sina produkter och
tjänster överväger Kundens integritetsintresse.
I avseende på
den profilering som sker beträffande medlemmar i kundklubben är den rättsliga
grunden det samtycke Kunden lämnat i samband med att Kunden accepterade
medlemskap i kundklubben. Att lämna samtycke är frivilligt och Kunden har rätt
att återkalla sitt samtycke. Återkallelse av samtycke sker genom att kontakta Nordiska
Hem via ovan angivna adress, e-post eller telefonnummer. En återkallelse påverkar
inte lagligheten av den behandling som skett innan samtycket återkallades. En
återkallelse kan emellertid medföra att Kundens möjligheter att nyttja Nordiska
Hems tjänster kan vara begränsade.
Kundens
tillgång till personuppgifter samt begäran om begränsning av behandling, rättelse
mm
Kunden har
rätt att kontakta Nordiska Hem för att få information om vilka personuppgifter
om Kunden som behandlas, vilket sker genom att kontakta Nordiska Hem via ovan
angivna adress,
e-post eller telefonnummer. Kunden har vidare rätt att begära att personuppgifter
ska rättas eller tas bort eller att behandlingen av personuppgifter ska
begränsas (exempelvis genom att inte användas i Nordiska Hems marknadsföring
eller för profilering) eller helt upphöra (i det fall behandlingen sker efter
en intresseavvägning). Kunden har även rätt att begära portering av
personuppgifter som Kunden själv lämnat och som Nordiska Hem behandlar med stöd
av Kundens samtycke eller för att uppfylla avtalet med Kunden.
Kunden är dock medveten om att en begäran om borttagning av uppgifter eller
begränsning av behandlingen av personuppgifter kan medföra att Kundens
möjligheter att nyttja Nordiska Hems tjänster kan vara begränsade eller helt
bortfalla.
Klagomål till
Datainspektionen
Vid klagomål
på Nordiska Hems behandling av personuppgifter kan Datainspektionen kontaktas.
Besök
www.datainspektionen.se för mer
information eller kontakta Datainspektionen via e-post på
datainspektionen@datainspektionen.se eller på
telefon 08-657 61 00.